رود زرد سادات ( سادات میر سالاری )

این وبلاگ جهت آشنایی کلیه برادران سادات میرسالاری و جهت اطلاع از محل زندگی یکدیگر میباشد

تالیفات 

مؤسسه فرهنگی پژوهشی شجره ی طیبه ی طوبی ( سید علی موسوی نژاد سوق )

 

 

سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری ) سید علی موسوی نژاد سوق ( باکت وشوار )

نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: سه شنبه 15 / 7 / 1397برچسب:رودزرد , هفتکل , آبلشکر , ایذه سوق , امامزاده میرسالار, سادات ,امامزاده , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شیردختر بختیاری 

 


ادامه مطلب
نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: یک شنبه 26 / 9 / 1395برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سید امیرعلی علیزاده 1395.9.23 اهواز  پردیس 

 

 

 

 

نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: جمعه 24 / 9 / 1395برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

آموزش گوشی هوشمند و تبلت

با راه‌های باسیم و بی‌سیم اتصال گوشی و تبلت و لپ‌تاپ به تلویزیون آشنا شویم

رسول  شیری
نویسنده: رسول شیری
لطفا کمی صبر کنید...
یکشنبه, ۱۷ آذر ۹۲ ساعت ۱۴:۳۰
با راه‌های باسیم و بی‌سیم اتصال گوشی و تبلت و لپ‌تاپ به تلویزیون آشنا شویم

راه‌های مختلفی برای به اشتراک‌گذاری آنچه روی صفحه نمایش ابزار شما مشاهده می‌شود، وجود دارد. در حالت کلی می‌توان تمام راه‌های ممکن را به دو دسته‌ی با سیم و بدون سیم تقسیم کرد. رابط‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی برای استفاده از روش‌های متنوع وجود دارد که در ادامه‌ی مطلب به بررسی آن می‌پردازیم. با ما باشید.

برای اینکه بتوان صفحه‌نمایش گوشی، تبلت و نوت‌بوک را روی یک صفحه‌ی بزرگ تصویر کرد، وسایل مختلفی وجود دارد. شاید بخواهید روی یک تلویزیون HDTV به قطر 60 اینچ تصویری که در تبلت می‌بینید را بزرگ‌تر مشاهده کنید. خوشبختانه برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد که برخی با استفاده از کابل است و برخی بدون استفاده از سیم. اما برای استفاده از هر روش باید ورودی‌ها و خروجی‌های لازم در وسایل الکترونیکی شما وجود داشته باشد، این موضوع مخصوصاً در مورد اتصال بی‌سیم مصداق دارد. در ابتدا روش‌های با سیم را بررسی می‌کنیم.

روش‌های باسیم برای انتقال تصاویر

در گذشته برای به اشتراک گذاشتن صفحه‌نمایش از طریق سیم، مراحل و تنظیمات پیچیده بود ولی حالا همه چیز به سادگی انجام می‌شود و تنها مسأله در اختیار داشتن کابل مناسب است.

کابل HDMI

اگر کامپیوتر شما که ممکن است به صورت دسکتاپ یا لپ‌تاپ باشد، دارای خروجی HDMI است و از طرفی تلویزیون یا نمایشگر شما همین ورودی را دارد، می‌توانید از کابل HDMI استفاده کنید و به صورت هم‌زمان سیگنال ویدیو و صدا را از طریق آن انتقال دهید. استفاده از HDMI بسیار ساده است و انجام تنظیمات در کامپیوتر بسیار کوتاه، درست به همین علت است که استاندارد HDMI بسیار عمومی و متداول شده است.wired-and-wireless-ways-to-share-displays-2

علاوه بر کامپیوترها، در برخی تبلت‌ها مثل سرفیس 2 مایکروسافت یک پورت کوچک به نام mini-HDMI وجود دارد که برای استفاده از آن به کابل تبدیل mini-HDMI به HDMI نیاز داریم.

برخی تبلت‌ها خروجی HDMI ندارند، چه به صورت بزرگ و چه به صورت مینی، لذا راه حل دیگری را مطرح می‌کنیم. استفاده از آداپتور MHL برای تبدیل خروجی microUSB به HDMI در محصولاتی که دارای microUSB باشند هم جوابگوی نیاز ماست، اما توجه کنید که این استاندارد و روش استفاده از USB در سال‌های اخیر تدریجاً گسترش یافته و هنوز تمام گوشی‌ها و تبلت‌ها از این روش پشتیبانی نمی‌کنند. قیمت یک آداپتور MHL برای تبدیل USB به HDMI در حال حاضر حدود 50 هزار تومان است، البته در مورد برندهای معتبر قیمت بالاتر از این مقدار می‌باشد. بنابراین اگر گوشی و یا تبلت جدیدی دارید، از این مبدل استفاده کنید. توجه کنید این آداپتور را در بازار ایران بیشتر به نام مبدل microUSB به HDMI می‌شناسند.

کابل مبدل HDMI اپل برای محصولات اپل

برای اتصال آیفون‌ها، آیپدها و آیپادهای اپل به وسایلی که ورودی HDMI دارند، باید از کابل اختصاصی اپل استفاده کنید.wired-and-wireless-ways-to-share-displays-3

;ابل قدیمی 30-pin-to-HDMI یا تبدیل 30 پین به HDMI اپل در حال حاضر حدود 40 دلار قیمت دارد و کابل جدیدتری که اپل معرفی کرده، Lightning-to-HDMI نام دارد و قیمت آن 50 دلار است.

کابل VGA

wired-and-wireless-ways-to-share-displays-12

بسته به نیاز شما، ممکن است استفاده از کابل HDMI امکان‌پذیر نباشد. ورودی دیگری که در اکثر تلویزیون‌های پیشرفته وجود دارد، VGA است. این پورت قدیمی انتقال سیگنال صدا را پشتیبانی نمی‌کند، اما مسأله‌ی انتقال سیگنال ویدیو را تا حدی حل می‌کند.

برای انتقال صدا می‌توانید از یک کابل اضافی استفاده کنید و صدا را از خروجی‌ کامپیوتر، لپ‌تاپ یا تبلت که ممکن است خروجی هدفون باشد، به ورودی تلویزیون منتقل کنید. بنابراین ممکن است به یک کابل RCA و آداپتور آن نیاز داشته باشید اما به هر حال انتقال صدا امکان‌پذیر است.

کابل DVI

wired-and-wireless-ways-to-share-displays-13Digital Video Interface یا واسط ویدیوی دیجیتال هم در کامپیوترها و تلویزیون‌های HDTV قدیمی‌تر متداول بوده و می‌توان برای اتصال وسایل مختلف از آن استفاده کرد. حتی اگر تلویزیون شما این ورودی را ندارد، باز هم می‌توانید از کابل تبدیلی استفاده کنید که یک سر آن DVI است و انتهای دیگر به شکل HDMI است.

DVI از جنبه‌های مختلف عملکردی به VGA شباهت دارد و سیگنال صدا را انتقال نمی‌دهد. بنابراین در این روش هم به یک کابل دیگر برای انتقال صدا نیاز پیدا می‌کنید.

S-Video

wired-and-wireless-ways-to-share-displays-4این پورت یا کانکتور گردی که ممکن است بین 4 تا 9 پین داشته باشد، مشخص می‌شود. S-Video محدودیت‌های بیشتری دارد و یک پورت آنالوگ است که از محتوای HD یا رزولوشن بالا پشتیبانی نمی‌کند. سیگنال صدا نیز از طریق آن منتقل نمی‌شود. به هر حال اگر کابل‌ها و مبدل‌های مناسب را تهیه کنید، باز هم قابل استفاده است. به عنوان مثل اگر خروجی RCA روی سخت‌افزار شما وجود دارد، کافی است کابل تبدیل S-Video به RCA را تهیه کرد و در مورد صدا هم از روش‌هایی که در مورد کابل VGA و DVI بیان شد، استفاده کنید.

در مجموع می‌توان گفت که S-Video یک استاندارد از رده خارج است و تقریباً هیچ لپ‌تاپی با این پورت در بازار موجود نیست. البته VGA هم کم‌کم کناز گذاشته می‌شود چرا که حجیم است و سازندگان برای جا دادن آن با مشکلاتی روبرو هستند.

روش‌های بی‌سیم

اتصال بی‌سیم کامپیوتر، تبلت یا گوشی به تلویزیون و سایر نمایشگرها کمی پیچیده‌تر از روش‌های با سیم است. استانداردها و محدودیت‌های مختلفی پیش روی شما قرار می‌گیرد ولیکن انجام این نوع اتصال غیر ممکن نیست. بسته به این که چه تلویزیونی داشته باشید و تنظیمات آن چطور باشد، روش‌های مختلفی برای اتصال بی‌سیم وجود دارد که به بررسی آن می‌پردازیم.

WiDi

منظور از WiDi که اینتل مخترع آن است، Wireless Display یا نمایشگر بی‌سیم است. تکنولوژی خاصی برای پخش ویدیوهای فول‌اچ‌دی یا 1080p و در کنار آن صدای با کیفیت از طریق تلویزیون‌های اچ‌دی یا HDTV، نیازی به کابل و سیم‌های دست و پا گیر نیست. این نحوه‌ی ارتباط از طریق Wi-Fi Direct انجام می‌شود. به کمک وای‌فای دایرکت می‌توان وسایلی که چنین ارتباطی را پشتیبانی می‌کنند، بدون نیاز به شبکه‌ی بی‌سیم Wi-Fi به هم وصل کرد.wired-and-wireless-ways-to-share-displays-5

خوشبختانه این استاندارد در سال‌های اخیر توسط سازندگان مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و وسایل مختلفی با این قابلیت روانه‌ی بازار شده‌اند. حتی روی بسته‌بندی برخی وسایل لوگوی این استاندارد نیز به چشم می‌خورد.

معمولاً برای استفاده از WiDi به گیرنده‌ی آن نیاز است، این گیرنده به صورت جدا نیز فروخته می‌شود و می‌توان از طریق پورت HDMI آن را به تلویزیون متصل کرد. وسایلی که دارای WiDi نسخه‌ی 3.5 به بعد باشند، با گیرنده‌ی Miracast که در ادامه معرفی می‌شود نیز سازگارند. بیشتر تلویزیون‌های جدید سونی، ال‌جی و سامسونگ قابلیت دریافت Miracast را دارند و لذا به گیرنده‌ی جدا نیازی ندارند. اما یک مشکل دیگر نیز وجود دارد و آن ناهماهنگی و درست متصل نشدن برخی وسایل به همدیگر است که در ادامه در مورد آن بحث می‌کنیم.

wired-and-wireless-ways-to-share-display-10

Miracast

میراکَست به اعتقاد بسیاری برای رقابت با AirPlay اپل معرفی شده و قصد نابودی آن را دارد! میراکست در ابزارهای اندرویدی که از نسخه‌ی 4.2 به بعد این سیستم عامل برخوردار باشد، قابل استفاده است. در ویندوز 8.1 هم از این استاندارد پشتیبانی شده است. در حقیقت برای معرفی این قابلیت اندرویدی‌ها می‌توان با لغات بازی کرد و آن را این گونه معرفی کرد: میراکست هر آنچه روی صفحه نمایش ابزار اندرویدی باشد را بازتاب کرده و از طریق تلویزیون‌های اچ‌دی با رزولوشن 1080p و صدای 5.1 پخش می‌کند.wired-and-wireless-ways-to-share-displays-6

همان‌طور که گفته شد، میراکست روی وای‌فای دایرکت نیز کار می‌کند. برای استفاده از آن باید یا تلویزیون اچ‌دی دارای این قابلیت باشد و یا دانگل خاصی که به تلویزیون متصل می‌شود را جدا تهیه کرد.

مشکل بزرگ میراکست این است که سازندگان به شکل نامنسجم از آن استفاده کرده‌اند. مثلاً ال‌جی نام آن را Smart Share گذاشته و سامسونگ از عنوان AllShare استفاده می‌کند، و موضوع وقتی بدتر می‌شود که مثلاً بخواهید با یک گوشی هوشمند سامسونگ به یک تلویزیون اچ‌دی ال‌جی متصل شوید! معمولاً این ارتباط به درستی برقرار نمی‌شود. متأسفانه در مورد وسایلی که سایر سازندگان تولید می‌کنند هم این مشکل ناهماهنگی و انسجام وجود دارد.

عجیب است که یک استاندارد در عمل تا این حد از هم گسیخته اجرا شده باشد. نام‌گذاری میراکست در عمل متحول شده و ابزارهای مختلف اندرویدی و ویندوزی با هم سازگاری کامل ندارند.

wired-and-wireless-ways-to-share-displays-9

ممکن است تصور کرده باشید که ایکس‌باکس وان هم می‌توان به عنوان گیرنده‌ی میراکست عمل کند ولی این تصور در عمل چندان موفق نمی‌شود، به عبارت دیگر اگر با استفاده از یک گوشی یا تبلت ویندوز 8.1 سعی در برقرار ارتباط از طریق میراکست کنید، ممکن است ایکس باکس وان هیچ پاسخی به شما ندهد.

مشکل دیگر این است که با میراکست می‌توان تمام ویدیو و آنچه روی صفحه نمایش است را در تلویزیون مشاهده کرد و این یعنی کلیدهای کنترلی برای پخش فیلم و جلو و عقب کردن آن، همگی روی تلویزیون نمایش داده می‌شوند. چیزی که در مورد AirPlay اپل مصداق ندارد.

AirPlay اپل

اگر گوشی آیفون 4s و مدل‌های بعدی،تبلت آیپد 2 و جدیدتر، آیپد مینی، نسل پنجم مالتی‌مدیا پلیر آیپاد تاچ و یا مک‌بوک‌های سال 2011 به بعد را دارید، می‌توانید این وسایل را به صورت بی سیم به تلویزیون متصل کنید. این اتصال ساده است و به یک Apple TV که حدود 99 دلار قیمت دارد، نیاز است.

wired-and-wireless-ways-to-share-displays-14

می‌توانید ویدیویی را در نرم‌افزاری باز کنید و آن را به صورت بزرگ در تلویزیون ببینید. در مورد آیپد هم با اجرای یک بازی، می‌توان آن را روی تلویزیون ادامه داد.wired-and-wireless-ways-to-share-displays-7

جنبه‌ی مثبت این اتصال این است که توانمندی اپل و ابزارهای قدیمی‌اش را نشان می‌دهد و جنبه‌ی منفی آن این است که تنها در مورد محصولات اپل کاربرد دارد. استاندارد ایر‌پلی اپل به اندازه‌ای هوشمند است که اگر به عنوان مثل مشغول تماشای فیلمی هستید، می‌توانید از گوشی به عنوان کنترل استفاده کنید و صحنه را جلو و عقب ببرید. در این صورت روی تلویزیون کلیدهای جلو و عقب و غیره نمایش داده نمی‌شود اما روی گوشی یا تبلت به تصویر کشیده می‌شود.

Chromecast

یک راه حل گوگلی دیگر، کروم‌کست نام دارد. دانگلی که 35 دلار قیمت دارد و مثل دانگل WiDi به ورودی HDMI تلویزیون متصل می‌شود.

با نگاهی به تاریخچه‌ی محصولات گوگلی به قول گوگل در سال 2012 می‌رسیم. هم‌زمان با رونمایی از نکسوس 4، گوگل قول داده بود که یک دانگل ارزان برای استفاده از میراکست معرفی کند. این قول گوگل یک سال بعد به واقعیت تبدیل شد. اما گوگل از میراکست استفاده نکرد بلکه سراغ پروتکلی به نام DIAL رفت که بعداً در مورد آن صحبت می‌کنیم.

wired-and-wireless-ways-to-share-displays-10

دانگل کروم‌کست در مورد ویندوز، اپل و اندروید کاربرد دارد و به بیان دیگر یک راه حل عمومی برای هر نوع ابزاری است. تنها کاری که باید کرد، اتصال دانگل به شبکه‌ی Wi-Fi خانگی است. روش کار در دو عبارت خلاصه می‌شود: Discover یا کشف و سپس Launch یا اجرا. به عنوان مثل توسط یک نرم‌افزار در اینترنت جست‌و‌جو کرده و پس از انتخاب محتوا، با استفاده از کروم‌کست آن را در تلویزیون تماشا می‌کنیم.

در حال حاضر برای استفاده از این دانگل نرم‌افزارهای زیادی وجود دارد. به عنوان مثل Netflix، TouTube، Hulu Plus، Pandora، Google Play و تب‌های مرورگر Google Chrome همگی با دانگل کروم‌کست هماهنگی دارند. مخصوصاً مرورگر کروم که به کمک این دانگل، محیط سرگرمی شما را به محیط کاری تبدیل می‌کند. گوگل درایو را هم در کنار مرورگر گوگل قرار دهید تا از قابلیت‌های اینترنتی مدیریت اسناد آفیس بهره‌مند شوید.

HDMI وایرلس

کیت‌های HDMI وایرلس یا بی سیم زیادی در بازار وجود دارد که برای ارسال سیگنال HDMI به تلویزیون به صورت بی سیم مناسبند. هزینه‌ی این کیت‌ها بین 125 تا 200 دلار است و سازندگانی مثل HP و Logear مشغول تولید آن هستند.

برای استفاده از چنین کیت‌هایی باید گیرنده را به تلویزیون و فرستنده را به کامپیوتر خود متصل کنید. راه حل خوبی است ولی توجه کنید که باید فضای لازم جهت اتصال قطعات فرستند و گیرنده را مهیا کرده باشید.

سایر استانداردها

متأسفانه استانداردهای اتصال بی سیم نمایشگر امروزه بسیار متنوع و پراکنده شده‌اند و علاوه بر موارد بررسی شده، راه حل‌های زیادی وجود دارد. برخی از این استانداردها ممکن است فعلاً مطرح و متداول نباشند ولی روزی بالاخره بر رقبا غلبه کرده و استاندارد اصلی اتصال بی سیم نمایشگر شوند. لذا سایر استانداردها هم بی اهمیت نیستند.

مثلاً DIAL مخفف DIscover And Launch یکی از استانداردهای خوب است که توسط گوگل، سونی، TiVo، ال‌جی و چند کمپانی دیگر پشتیبانی می‌شود. در حقیقت گوگل کروم‌کست برگرفته از DIAL است. گوگل تصمیم گرفته که کاربرد کروم‌کست را از محدوده‌ی سینمای خانگی خارج کرده و استفاده از آن را به ابزارهای بیشتری گسترش دهد که قبلاً در مورد کاربردهای احتمالی آن سخن گفتیم.

استاندارد Qualcomm AllPlay هم یک راه حل دیگر است که کوآلکام آن را به صورت متن‌باز عرضه کرده و نسبت به ایرپلی اپل، کلی‌تر است. البته این استاندارد هنوز 4 ماهه است و به زودی در محصولات سال 2014 از آن استفاده خواهد شد.

DLNA

این مورد یک روش نیست بلکه نام یک سازمان است. هدف این سازمان ایجاد دنیایی از وسایل الکترونیکی متصل به هم است. کافی است هر وسیله به دیگری متصل شود تا بتوان محتوا را روی آن پخش کرد.wired-and-wireless-ways-to-share-displays-7

مثلاً شما روی کامپیوتر خود یک ویدیو را با استفاده از ویندوز میدیا پلیر باز می‌کنید و با استفاده از گزینه‌ی Play To، آن را روی گیرنده‌ی صدا و تصویری که به تلویزیون متصل است، پخش می‌کنید. مثلاً یک کنسول بازی متصل به تلویزیون. در مورد وسایل سازگار با DLNA نگران نباشید چرا که به کمک شبکه خود را در منوی Play To تبلیغ می‌کنند تا به راحتی آنها را پیدا کنید.

wired-and-wireless-ways-to-share-displays-11

DLNA مخفف Digital Living Network Alliance به معنی اتحاد شبکه‌ی وسایل دیجیتال است و حدود 10 سال قدمت دارد. سونی این اتحادیه را کلید زد ولی سریعاً HP، اینتل، موتورولا، مایکروسافت، سامسونگ، ال‌جی و پاناسونیک به آن پیوستند. تقریباً تمام سازندگان در آن حضور دارند البته به غیر از اپل.

اعضای اتحادیه‌ی DLNA توافق کرده‌اند که وسایلی بسازند که همگی به واسطه‌ی یک شبکه‌ی Wi-Fi مرکزی، به خوبی با هم کار کنند. حتی یک استاندارد زیرمجموعه به نام DLNA Premium Video برای پخش ویدیو از طریق شبکه نیز تصویب شده است. ولی در مورد محتوای آنلاین مثل Netflix یا YouTube، پخش استریم صوتی از سرویس‌های آنلاین یا مثلاً نمایش دستاپ نمی‌توان از DLNA استفاده کرد.

دو نکته‌ی مهم

تلویزیون‌های اچ‌دی معمولاً رزولوشن 1920 در 1080 پیکسلی دارند ولیکن ابزارهایی مثل گوشی و تبلت و لپ‌تاپ، همگی یک رزولوشن خاص ندارند. لذا پس از اتصال با سیم یا بدون سیم، باید فرمت ویدیو کمی تغییر کند. برخی از روش‌ها مثل میراکست، به صورت خودکار تنظیمات را برای شما انجام می‌دهند ولیکن برخی دیگر به تنظیمات بیشتر نیاز دارد.

علاوه بر موضوع فرمت ویدیو، قوانین مربوط به کپی‌رایت یعنی DRM و محدودیت کپی، در پخش ویدیو مشکل ایجاد می‌کنند. البته برخی کمپانی‌ها تدریجاً محدودیت‌ها را کمتر کرده‌اند. مثلاً اپل اخیراً پخش محتوای HBO Go از طریق ایرپلی را آزاد کرده است ولیکن مشکل کم و بیش پابرجاست. برخی نرم‌افزارها مثل پاورپوینت و اکسل هم بعید است با مشکل کپی‌رایت مواجه شوند و محدودیت خاصی وجود ندارد.

 

مقاله های مرتبط

نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: شنبه 4 / 8 / 1395برچسب:رودزرد , هفتکل , میرسالار , دهدشت , رامهرمز , اهواز , باغملک , ایذه , قم , بردخیمه , پگین , ابولفارس , , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 


ادامه مطلب
نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: دو شنبه 8 / 9 / 1398برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

  قابل توجه کلیه ی  سادات بخصوص سادات میرسالاری  

زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست

کتاب همنشینان مهتاب مروری بر زندگینامه ،وصیت نامه وخاطرات سرداران و110شهید سادات میرسالاری    مجوز چاپ گرفت  و بزودی منتشر می شود

نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)       تاریخ : سه شنبه      1393/6/16
 

ادامه مطلب
نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: پنج شنبه 25 / 11 / 1398برچسب:کهگیلوله و میرسالار , رودزرد , هفتکل , باغملک , رامهرمز , خدیجه , دیشموک , لیکک , خوزستان , ایزه ,کربلایی قاسم علی , بردخیمه , پگین , ابوالفارس, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شهر الکترونیکی دهدشت     http://dehdashtweb.ir
سید میر احمد تقوی مقدم       ۳۰ مرداد ۱۳۹۳

 

میر احمد تقوی مقدم

 

« سید میر احمد تقوی مقدم» از عالمان برجسته دینی و از رجال سیاسی – مذهبی جنوب کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد و موسس حوزه علیمه شهرستان کهگیلویه است که با نام «آمیر احمد» از وی یاد می شود و بیشتر مطالبی که درباره ایشان نوشته شده است بدون پسوند «مقدم» در فامیلی ایشان است. میراحمد تقوی مقدم سال .

 


ادامه مطلب
نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: جمعه 19 / 6 / 1398برچسب:کهگیلوله و میرسالار , رودزرد , هفتکل , باغملک , رامهرمز , خدیجه , دیشموک , لیکک , خوزستان , ایزه ,کربلایی قاسم علی , بردخیمه , پگین , ابوالفارس, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

با حضور مسئولان و مردم

همایش تکریم امامزاده میرسالار (ع) برگزار شد

به گزارش اتاق خبر شهر الکترونیکی دهدشت و به نقل از خبرگزاری فارس از کهگیلویه، همایش سالانه تکریم امامزادگان عصر امروز و به همت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در بقعه متبرکه امامزاده میرسالار(ع) واقع در دیشموک برگزار شد.

در این مراسم که بیست و هشتمین همایش بزرگداشت امامزاده میرسالار بود میهمانان استانی،مسئولان شهرستانی و سادات امامزاده از دیشموک و استان‌های همجوار حضور داشتند.

 

http://dehdashtweb.ir/wp-content/uploads/13930614000366_PhotoL.jpg


ادامه مطلب
نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: جمعه 19 / 6 / 1398برچسب:میرسالار , رودزرد , هفتکل , باغملک , رامهرمز , خدیجه , دیشموک , لیکک , خوزستان , ایزه ,کربلایی قاسم علی , بردخیمه , پگین , ابوالفارس , شاه نشین, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

به اطلاع کلیه سادات جلیل القدر بخصوص سادات میرسالاری می رساند

مراسم و سمینار تجلیل از امامزاده میرسالار در تاریخ  جمعه  1393/6/14  

بنا به نوشته وبلاگ سید کاظم مطلوبی فر ( میرسالاری )

از جمله برنامه های این مراسم : سخنرانی . رونمایی ونصب تابلوی 8 متری درب ورودی حضرت امامزاده میرسالار (ع)-

کلنگ زنی 30 باب زایر سرابا حضور مسئولین استانی - رونمایی از کتاب همنشینان مهتاب (شهدای سادات میرسالاری)-

نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: دو شنبه 8 / 6 / 1398برچسب:میرسالار , رودزرد , هفتکل , باغملک , رامهرمز , خدیجه , دیشموک , لیکک , خوزستان , ایزه ,کربلایی قاسم علی , بردخیمه , پگین , ابوالفارس, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

برادر عزیز حاج فریدون اسمی پور( فضای  پشت سر رودزرد سادات ) پس از آبگیری سد جره به زیر آب رفتن خانه های نوادگان مرحوم سید علی محمد فرزند مرحوم سید اسدالله فرزند مرحوم سید عزیزبزرگ

برداشت عکس از http://haftkel.com/news/images/stories/aa%20fraidoon.jpg

نفر دوم ایستاده از سمت راست حاج فریدون اسمی پور . نفرپنجم سید هدایت سالاری فرزند سید مظلوم سالاری فرزند سید اسماعیل از سادات میرسالاری ساکن رودزرد سادات و دره اهوازی و هفتکل

 

 

برداشت عکس از   http://haftkel.com/news/images/stories/behzadi%2091.jpg

 


ادامه مطلب
نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: پنج شنبه 9 / 5 / 1398برچسب:میرسالار , رودزرد , هفتکل , باغملک , رامهرمز , خدیجه , دیشموک , لیکک , خوزستان , ایزه ,کربلایی قاسم علی , بردخیمه , پگین , ابوالفارس ، شاه نشین, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 


ادامه مطلب
نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: جمعه 8 / 5 / 1398برچسب:میرسالار , رودزرد , هفتکل , باغملک , رامهرمز , خدیجه , دیشموک , لیکک , خوزستان , ایزه ,کربلایی قاسم علی , بردخیمه , پگین , ابوالفارس, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مراسم دعای عرفه  سمت چپ برادر سالاری (با عینک  )

نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: شنبه 17 / 4 / 1398برچسب:میرسالار , رودزرد , هفتکل , باغملک , رامهرمز , خدیجه , دیشموک , لیکک , خوزستان , ایزه ,کربلایی قاسم علی, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سلام بر سادات میرسالاری و سایر بستگان مراسم یکمین سالگرد وفات شادروان مرحوم مغفور حاج سید ابراهیم میرسالاری در تاریخ پنج شنبه 1393/1/21 به صرف شام در روستای بردخیمه منعقد می گردد . تشریف فرمایی شما موجب خرسندی ماست .

از طرف خانواده و بستگان آن مرحوم

 

 

 

نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: جمعه 20 / 1 / 1398برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بسم الله الر حمن الرحیم

السّلام علیک یا فاطمة الزهرا (س) بنت رسول الله وحجت الله علی الحجّ

 

» سید کیست؟ سیادت از ناحیه مادر؟

احادیث مربوط به فضیلت سادات و فضائل السادات

 *پاسخ :

سيد به معناي آقا و اطاعت شده، رئيس و بزرگ آمده است. سيادت عنواني است اعتباري، نه تكويني و عنواني است براي مردان و زناني كه در طول نسب خويش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ دوم رسول خدا) مي‏رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف يا فرزندان او برسد، سيد محسوب مي‏شود.(1)

 

اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بني هاشم مي‏گويند. برخي از اينان به عموهاي پيامبر مثل ابوطالب ، عباس و حمزه مي‏رسند. بنابراين فرزندان عباس عموي پيامبر كه اصطلاحاً به آنان بني عباس مي‏گويند، سيد محسوب مي‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏هاي طالب و عقيل و جعفر طيار و علي(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سيدند. پيامبر اسلام از جهت پسرانش (طيب و طاهر و قاسم و ابراهيم) چون در كودكي از دنيا رفتند، نسلي ندارد و فقط از طريق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پيدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا به نام‏هاي حسن و حسين و زينب و ام كلثوم از طريق پدرشان علي(ع) سيد بودند.

تمامي ائمه معصومين و فرزندانشان از طريق علي(ع) به هاشم مي‏رسند و سيد هستند.>

بنابراين سيادت تنها انتساب به پيامبر نيست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علي و عقيل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهاي پيامبر نيز سيادت حاصل شده و حضرت علي(ع) سيد بوده است و فرزندان او نيز سيد هستند<

 

 روايات فراوان در فضيلت ذريه و خاندان پيامبر بيان شده كه حكايت از ارزش و جايگاه بلند انتساب به پيامبر دارد. پيامبر اسلام(ص) فرمود: هر خويشي و سنتي در روز قيامت گسيخته مي شود، جز خويشي با من، خواه نسبي باشد يا سببي".(2) امام رضا(ع) نيز فرمود:ما خاندان نبوت حقي كه بر مردم داريم، به خاطر پيامبر(ص) است. هر كدام كه حق خود را كه به بركت پيامبر بر مردم واجب شده، از مردم بستاند، ولي متقابلاً حق مردم را ادا نكند، حقش ساقط خواهد بود"،(3) بنابراين روايت، همان گونه كه سادات بر مردم حق دارند، مردم نيز بر آن ها حق دارند. در ضمن همان گونه كه سادات از ارج و منزلت برخوردارند، به همان اندازه لازم است مراقبت بيشتري بر كردار خود داشته باشند . اگر كسي بتواند نسبت معنوي به پيامبر پيدا كند و خود را در راه و اهداف عالي پيامبر اسلام قرار دهد و تقوا و پرهيزگاري پيشه كند، مطمناً چنين شخصيتي مقام و جايگاه برتري خواهد داشت.

در فقه براي سادات احكام خاصي آمده است،

 

مثلاً گرفتن زكات از غير سيد بر آنان حرام است.

 

تفصيل اين احكام در كتاب هاي فقهي بيان شده

 سیادت از جانب مادر

«کسی که به فرزندان من احترام بگذارد و آنان را تکریم کند ،در واقع مرا تکریم کرده است . » (پیامبر اکرم مستدرک الوسائل ، 12/367)

 

 اگر کسی مادرش سید فاطمی باشد او نیز در زمره اولاد پیامبر (ص) قرار می گیرد،ولی به فتوای اکثر فقیهان احکام ویژه سیادت و یا برخی از آن، به او بار نمی شود.برخی از علماء کسانی را که مادرشان سید باشد را سید می دانند و حتی مستحق خمس میدانندمانند: مرحوم سید مرتضی‏رضوان الله تعالی علیه که فتوا داده استکه اگر کسی از طرف مادر هم به بنی‏هاشم انتساب داشته باشد خمس به او تعلق می‏گیرد و بعضی از فقهای دیگر نظیر صاحب حدائق هم این فتوا را پذیرفته‏اند.

 

 اما معروف بین امامیه آنست که فقط در صورتی از خمس می‏تواند استفاده کند که انتسابش از طرف پدر باشد و فتوای معمول فقهای ما هم همین است.ولی از نظر محرمیت فرقی بین سیدهای از طریق پدری یا مادر؛با انبیای اعظام وائمه اطهار ومانند آن که ارتباط نسبی از طرف مادر دارند نیست ومساله محرمیت‏یکسان است .

 از آن رو که سادات به پیامبر منتسب هستند،باید مواظب رفتار خود باشند؛

زیرا انجام برخى اعمال از انسان‏هاى معمولى مشکل ایجاد نمى‏کند، ولى انجام آن توسط انسان‏هاى با شخصیت و یا اشخاصی که به رهبران دینى منتسب هستند، مشکل ایجاد مى کند.

 

بزنطى(راوي) مى گوید: در خدمت حضرت رضا(ع) نشسته بودم. سخن از سادات به میان آمد،عرض کردم: آیا منحرف از خاندان شما و غیر شما یکسانند؟

 

 فرمود: « نیکوکار ما اجرش دو چندان و بدکار ما گناهش دو چندان است ».

 

 وظیفه ما آن است که نسبت به سادات احترام بگذاريم.

 

همان طور که نسبت به سایر افراد احترام می گذاریم.

 

 البته می توانیم در قالب شرایط تعریف شده توسط اسلام - آنان را امر به معروف و نهی از منکر نمایم. همین طور سعی کنیم با رفتار و گفتار خود به آن ها بفهمانیم که سزاوار است جایگاه و مقام سیادت را حفظ کنند. صرف سید بودن موجب نمی گردد که سادات از این عنوان سوء استفاده کنند. امام رضا (ع) وقتى که برادرش (زیدالنار) را دید که از خود تعریف مى کند و به سیادت خود مغرور شده و دائماً«ما چنین، ما چنان » مى گويد، فرمود: «این سخنان چیست که مى گویى ؟! اگر سخن تو درست باشد و فرزندان رسول خدا وضع استثنایى داشته باشند و خداوند بدکاران آنان را عذاب نکند و عمل نکرده، به آنان پاداش بدهد، پس تو از پدرت موسى بن جعفر نزد خدا گرامى ترى، زیرا وى خدا را بندگى کرد تا به درجات قرب نائل آمد و تو مى پندارى بى آن که بندگى خدا کنى، مى توانى در درجه موسى بن جعفر قرارگیرى ». سپس آیه «انهّ عملٌ غیر صالح » را قرائت کرد و فرمود: فرزند پیامبر و انتساب به پیغمبر و امام کافى نیست؛ عمل صالح لازم دارد.

 سوال :

 آیا کسانی که مادر آنان سید است از سادات و فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها محسوب می شوند و احکام سیادت را دارند ؟

 حضرت آیت الله خامنه ای :

 منتسبین به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از طرف مادر هم از اولاد آن حضرت محسوب می شوند ولی ملاک ترتب آثار و احکام شرعی سیادت انتساب از طرف پدر است .

 حضرت آیت الله فاضل لنکرانی :

احکام فقهی/خمس/ سید را ندارند اما  از ذریه رسول الله محسوب می شوند .

 حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :

 از فرزندان آن حضرت محسوب می شوند

 

 ولی احکام خاص/خمس/ منتسبین از طریق پدر به جناب هاشم را ندارند .

 حضرت آیت الله سیستانی :

سزاوار احترام خاص سادات هستند ولی مستحق خمس نیستند .

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی :

 حکم سید را دارند ولی خمس نمی توانند بگیرند

 

 و از لباس مخصوص سادات نمی توانند استفاده کنند

 اما شرافت سیادت دارند..

 حضرت آیت الله بهجت :

ذریه محسوب میشوند ولی احکام سیادت را ندارند .

 حضرت آیت الله تبریزی :

 موضوع خمس مربوط به کسیست که هاشمی یعنی منسوب به جناب هاشم از جانب پدر باشد .درمحرمیتشان شکی نیست

 حضرت آیت الله صادقی تهرانی"

سادات محسوب میشوند وخمس هم به آنها تعلق میگیرد .

 جواب تفصیلی:

كسى در این تردید ندارد كه همۀ فرزندان حضرت فاطمه زهرا (س)،فرزندان پیامبر اسلام (ص) هستند،

ولی باید توجه داشت که بین عنوان فرزند رسول خدا بودن و عنوان سید و هاشمی بودن فرق است،هر كس كه نسبتش به فاطمۀ زهرا سلام الله علیها مى‏رسد،از نسل پیامبر اسلام (ص) است ولی جزو سادات نیست؛ زیرا سید و هاشمی بودن عنوانی است که بر کسی که فقط از طریق پدر به هاشم منتسب باشد، صدق می کند..

 

براى روشنتر شدن این مسأله به چند روایت اشاره می ‏كنیم

 :1. حضرت امام موسى بن جعفر (ع) فرمود:

روزى به مجلس هارون الرشید رفتم.هارون از من سؤال کرد كهشما چطور خودتان را فرزند پیامبر (ص) و از نسل او مى‏دانید؟؟در صورتى كه پیامبر فرزند پسر نداشت و نسل انسان با فرزند پسر مى‏ماند نه دختر؟

 

 در جواب او گفتم: خداوند در قرآن مى‏گوید:

 

 « ما به ابراهیم، اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و همه را هدایت كردیم و نوح را از پیش هدایت كرده بودیم و از نژاد او داود، سلیمان، ایوب، یوسف، موسى و هارون را. ما نیكوكاران را چنین پاداش مى‏دهیم و نیز زكریا، یحیى، عیسى و الیاس را كه همگى از صالحان هستند..

 

به هارون گفتم: اى هارون پدر عیسى كیست؟

 

گفت: عیسى پدر ندارد.

 

گفتم: پس چطور از نسل حضرت ابراهیم به حساب آمده است؟

 

 پس بدان خداوند عیسى را از طریق مادر به نسل حضرت ابراهیم ملحق ساخته است. ما هم از طریق مادرمان از نسل و ذریّۀ پیامبر اسلام محسوب مى‏شویم...

. در تفسیر عیاشى آمده است:

 روزى حجاج كسى را دنبال یحیى بن معمّر فرستاد. یحیى نزد حجاج حاضر شد. حجّاج گفت: شنیده‏ام تو گمان مى‏كنى كه حسن و حسین(ع) پسران پیامبر هستند و این را از قرآن مى‏گویى در صورتى كه من قرآن را از اول تا آخر خوانده‏ام ولى این مطلب را در آن ندیده‏ام. یحیى گفت: شما سوره انعام را نمى‏خوانى؟ در سوره انعام آمده است: « ما به ابراهیم، اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و همه را هدایت كردیم و نوح را از پیش هدایت كرده بودیم و از نژاد او داود، سلیمان، ایوب، یوسف، موسى و هارون را. ما نیكوكاران را چنین پاداش مى‏دهیم و نیز زكریا، یحیى، عیسى و الیاس را كه همگى از صالحان » مگر عیسى در این آیه از نسل و ذریّۀ ابراهیم(ع) شمرده نشده است؟ حجاج گفت: درست مى‏گویى. این آیه را خوانده‏ام[

.3. ابو جارود مى‏گوید:

 

 امام باقر (ع) فرمود:

 

 اى اباجارود اینها دربارۀ حسن و حسین(ع) به شما چه مى‏گویند؟ گفتم: به ما مى‏گویند: حسن و حسین (ع) فرزندان پیامبر(ص) نیستند. امام فرمود: شما چگونه براى آنان دلیل مى‏آورید؟ گفتم: ما با آیۀ "و من ذریته داود و سلیمان" استدلال مى‏كنیم. امام فرمود: آنان در جواب شما چه مى‏گویند؟ گفتم: آنان مى‏گویند: پسر دختر، فرزند نامیده مى‏شود ولى این فرزند صلبى نیست. امام فرمود: شما به آنان چه مى‏گویید؟ گفتم: ما آیۀ "ندع ابنائنا و ابنائكم" را براى آنان مى‏خوانیم كه پیامبر(ص) به حسن و حسین، پسر اطلاق كرده است. امام فرمود: آنان چه مى‏گویند؟ گفتم: آنان مى‏گویند: در زبان عربى و در میان مردم عرب، به پسران دیگران، «پسرم» اطلاق مى‏كنند. (پسر، پسر توست ولى شخص دیگرى به این پسر تو مى‏گوید: «پسرم فلان چیز را بیاور»)

 

 امام فرمود:

 

اى ابا جارود از كتاب خدا برایت آیه‏اى مى‏گویم.

 

خداوند مى‏گوید:

 

 "حرّمت علیكم امهاتكم و بناتكم"

 

 تو از آنان بپرس آیا پیامبر مى‏تواند دختران حسن و حسین (ع) را بگیرد؟

 

اگر گفتند: مى‏تواند، دروغ مى‏گویند

 

و اگر بگویند نمى‏تواند دختران حسن و حسین (ع) را بگیرد، در این صورت ثابت مى‏شود كه حسن و حسین (ع) فرزندان صلبى پیامبر (ص) هستند..

 

بنابراین زنى كه از نسل پیامبر(ص) است، همۀ فرزندان او از نسل پیامبر(ص) هستند گرچه شوهرش سیّد نباشد، اما احکام و آثار فقهی که برای سیادت بیان شده است مختص به کسانیست که از طرف پدر انتساب داشته باشند.

 

حضرت امام خمینی ره در پاسخ به سؤالی در این زمینه فرموده اند :

 

:"گرچه منتسبین به پیامبر اكرم «صلى الله علیه و آله» از طرف مادر هم از اولاد رسول اكرم «صلى الله علیه و آله» محسوب می ‏شوند، ولى ملاك ترتب آثار و احكام شرعى سیادت، انتساب از طرف پدر است."

 

گفتنی است که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) همانگونه که به پیامبر از طریق حضرت فاطمه منتسب هستند همچنین از طریق پدر یعنی حضرت علی (ع) به هاشم منتسب هستند.

 

صدقه دادن به سادات

به نظر اكثر مراجع دادن صدقه مستحبی به سید  اشكال ندارد . در حالیكه اكثر مردم فكر می كنند دادن صدقه مستحبی  به سید حرام است.
 

امام خمینی: سید نمی تواند ازغیرسید زكات بگیرد ولی اگرخمس وسایر وجوهات،كفایت مخارج اورا نكند واز گرفتن زكات ناچار باشد،می توانداز غیر سید زكات بگیرد.ولی احتیاط  واجب آن است كه اگر ممكن باشد، فقط به مقداری كه برای مخارج روزانه اش ناچار است بگیرد.

 

1:آیت الله فاضل:سید می تواند از سید زكات بگیرد ولی ازغیر سید نمی تواند......

 

2: آیات عظام خوئی،گلپایگانی،تبریزی،صافی:بقیه مساله ذكر نشده .

 

3:آیت الله بهجت:فقط به مقداری كه برای مخارج سالانه اش ضروری  باشد گیردو اگر در اثناء سال بی نیاز شد آن را عودت یا با اذن زكات دهنده به مصرف مستحقین زكات برساند وخودش از خمس استفاده كند.

 

آیت الله مكارم:زكات گیرنده از سادات نباشد مگر اینكه زكات دهنده هم از سادات باشد، ولی اگر خمس وسایر وجوهات كفایت مخارج آن را نكند و ناچار به گرفتن زكات باشند،می تواند از غیر سادات زكات بگیرند، اما احتیاط واجب آن است كه فقط به مقدار مخارج روزانه بگیرند.

 

آیت الله زنجانی:سید می تواند از غیر سید زكات مستحبی بگیردولی نمی تواند از غیر سید زكات واجب بگیرد، البته اگر خمس وسایر وجوهات كفایت مخارج آن را نكند و ناچارباشد كه از زكات واجب غیر سید استفاده كند ،مانعی ندارد.

 

 آیا گرفتن صدقه بر كسى كه مادر او سیّده است، حرام است؟

 

پاسخ : كسى كه مادرش سیّده است، ولى پدر او از سادات نیست،گرفتن زكات و صدقه واجب و مستحب بر او حرام نیست.

 

 طبق فتوای مراجع هرکس فقط مادرش سیده است ازفرزندان حضرت زهرا محسوب میشود

 

 وبخاطر انتساب به آن حضرت ازشرافت سیادت بهره مند است ودر شرف نسب آنها شکی نیست

 

فقط بنابر احتیاط سهم سادات به سید ازناحیه مادر نمیرسد..

 

مطابق با نظر آیت الله خامنه ای وفاضل لنکرانی و جوادی آملی و مکارم و بهجت و سیستانی و..اما آنهاییکه از طرف مادر سید هستند میرزا خطاب میشوند..پس در بین مردم عرف است بیشتر کسانیکه از طرف پدر سید هستند سید خوانده میشوند تادر اجرای احکام سادات اختلالی ایجاد نشود .

 

 كسى كه مادرش سیده است، به جهت انتساب به خاندان پیامبر اكرم(ص)داراى احترام است و احكام سادات بر آن صدق نمیكند سادات که لقب فرزندان پیغمبر(ص) است و به معنای پیشوا و مهمتر و سرور آمده است،در اصطلاحعرفی به کسانی که از طرف پدر به حضرت عبدالمطلب بن هاشم، جد رسول خدا(ص) انتساب دارند،گفته میشود.

 

سیادت شامل فرزندان حضرت علی(ع) میشود.

 

 بنابراین فرزندان فاطمه زهرا(س) از دو جهت سیادت دارند:

 

هر چند سیادت از طریق مادر نیز انتقال می یابد،اما عرفاً به آن سید نمی گویند و بعضی احکام خاص سادات را ندارند.برای شناخت سادات در جامعه باید از دانشمندانی که از علم نسب شناسی بهره کافی دارند کمک گرفت و راه هایی را که بیان کرده اند،استفاده کرد.

 

 پاسخ حضرت آیت اللهالعظمی گلپایگانی(ره) را در این مورد بیان میکنیم:

 

"سیّد به معنی آقا است و از القابی است که در عرف فارسی زبانان و شیعه، کسانی که نسبشانبه واسطة فاطمة زهرا سیدّه النساء(س) به رسول خدا(ص) منتهی میشود و بر سائر علوییین نیز که به واسطة حضرت عباس یا جناب محمد حنفیّه نسبشان به امیرالمؤمنین(ع) میرسد،احتراماًگفته می شود، بلکه بر سایر هاشمیین مانند کسانی که نسبشان به جناب جعفر طیّار و عقیل می رسد، نیز سیّد میگویند و این یک نوع احترام از منتسبین به رسول خدا(ص) و از خاندان بنی هاشم است،چنان چه شیعهو اهل سنّت، سادات (خصوصو علویّیین، بالأخص فاطمییّن) را شرفا میگویند و به کسی که از اولاد حضرت امام حسین (ع) باشد، شریف حسینی گفته میشودو فرزند سیّده علویّه نیز اگرچه در عرف، سیّد و شریف،نامیده نمی شود، بواسطةمادرش به ایندودمان شریف و حضرت رسول(س) انتساب دارد و اگر مادرش از اولاد فاطمهزهرا(س) باشد، ازفرزندان پیغمبر(ص) محسوب است. بلی فقط کسانی که به وسیلة پدر هاشمی هستند،استحقاق خمس دارند."

 

 کسی که مادر بزرگش سیّده بوده،

 

 آیا نوه های آن ها جزء خانوادة پیامبر(ص)محسوب می شوند که اعمال خیر و شرّ آن ها دو برابر حساب شود؟

 

 انتساب به پیامبر و اهل بیت، هم از طرف پدر ممکن است و هم از طرف مادر. بنابراین کسی که مادرش یا مادربزرگش سیده است،می توان گفت بله از فرزندان و منتسبان به پیامبر(ص) و اهل بیت است،گرچه اصطلاحاً به او سیّد گفته نمی شود و احکام سیّد را ندارد،یعنی اگر فقیر باشد، نمی توان سهم سادات به او پرداخت کرد.

 

 ابی نصر بزنطی می گوید که به امام رضا(ع) گفتم:

 

 منکر و گناهکار از خویشان شما با دیگران مساوی اند؟

 

حضرت فرمود: "کسی که از ما (اهل بیت) منکر دین و گناهکار باشد،دو گناه برای او نوشته می شود واگر اعمال خیر و حسنه انجام دهد، دو برابر پاداش می گیرد.

 

 اصول کافی، ج 1، ص 387.

 

 از برخی آیات و روایات استفاده می شود کسانی که به نحوی انتساب به پیامبر و اهل بیت(ع) دارند، اگر کار خوبی انجام دهند، ثوابش بیشتر است و اگر گناه کنند،گناهش بیشتر خواهد بود.

 

 چرا افرادی که مادرشان سید است، سید محسوب نمی شوند،در صورتی که تمام فرزندان حضرت فاطمه زهرا (س) سید محسوب می شوند؟

 

 واژه "سید" در اسلام به کسانی اطلاق می شود که نسبشان از ناحیه پدر به هاشم، جد پیامبر اسلام (ص) برسد، اگر چه از اولاد حضرت زهرا (س) نباشند. به بیان دیگر، مراد از سادات کسانی هستند که نسبشان به هاشم بر می گردد، و لازم نیست که حتماً از اولاد حضرت زهرا (س) باشند. بنابراین، فرزندان حضرت زهرا نه از آن جهت که منسوب به ایشانند سید هستند، بلکه از آن جهت که از طرف پدر و هم از ناحیه مادر به حضرت هاشم می رسند، سید محسوب می شوند.

 

 جواب تفصیلی :

 

افرادی که مادرشان سیده است، از جهت سیادت منتسب به حضرت فاطمه (ع) هستند، اما توجه به این نکته ضروری است که اصطلاح "سید" منحصر در فرزندان حضرت زهرا (ع) نیست، بلکه تمام افرادی که از نظر نسب به هاشم و اولاد او می رسند هم، سید محسوب می شوند، و تمام دانشمندان مسلمان در این مسئله اتفاق دارند، و تنها مورد اختلاف در برخی از احکام مترتب بر آن است؛ نظیر پرداخت خمس، که به نظر اکثر فقها جایز نیست.

 

 از این گفتار معلوم شد، افرادی که مادرشان سید است، به یقین از ذریۀ رسول خدا می باشند، چناچه ائمه (ع) نیز به همین دلیل ذریۀ پیامبر به شمار می آمدند. شاهد این مسئله، روایتی است، که امام رضا (ع) در جواب مأمون خلیفۀ عباسی فرمود:

 

 "مأمون به حضرت گفت: با تحقیقاتی که کرده ام به این نتیجه رسیده ام، فرقی بین بنی هاشم و بنی عباس از نظر حسب و نسب وجود ندارد، و از نظر فضیلت هر دو گروه یکسان می باشند، و فضائلی که شیعیان برای بنی هاشم می گویند، ناشی از هوای نفس و تعصبات است.

 

 امام (ع) فرمود: اگر اجازه دهید جواب سؤال را می دهم، و اگر نخواهید جواب نمی دهم، مأمون گفت این سؤال را مطرح کردم تا از شما استفاده کنم، حضرت فرمود: اگر رسول خدا (ص) از میان این نیزارها بیرون آید و دختر شما را برای خود خواستگاری کند، شما چه می کنید؟ مأمون گفت، سبحان الله! آیا کسی را می توان یافت که به چنین وصلتی خشنود نباشد؟! حضرت فرمود: آیا من هم می توانم به چنین وصلتی راضی باشم؟! با لحظه ای درنگ، مأمون پاسخ داد قسم به خدا قرابت شما چسبیده به رسول خدا است".[1]

 

 از این روایت می توان نتیجه گرفت که فرزندان و نوادگان دختری رسول خدا نیز از ذریۀ ایشان می باشند و ازدواج با آنان برای رسول خدا جایز نیست.

 

 اما انتساب نژادی و قبیله ای از جانب پدر، امری رایج و  عرفی است، در کشور ما مثل اغلب کشورهای جهان امروز، نسبت افراد را از ناحیۀ پدر به ثبت می رسانند، گر چه انتساب به مادر هم امری مسلم است، اما نکته ای که توجه به آن ضروری است، بعضی از امور عرفی در میان ملت ها را اسلام نیز به عنوان یک اصل پذیرفته است؛ دلیل این مسئله هم تعبدی است و در روایات به آن اشاره شده است. در موضوع مورد نظر در سؤال، امام کاظم (ع) بعد از بیان مستحقین خمس می فرماید: کسی که مادرش از بنی هاشم و پدرش از قبایل دیگر قریش است، می تواند از صدقات استفاده نماید و بهره ای از خمس برای او نیست؛ زیرا خداوند در قرآن گوید: "ادْعُوهُمْ لِآبائِهِم"یعنی مردم را با پدرانشان می خوانند.

 

  ابو جارود مى‏گويد: امام باقر(ع) فرمود:

 

 اى اباجارود! اينها درباره‏ى حسن و حسين به شما چه مى‏گويند؟

 

 گفتم: به ما می ‏گويند: حسن و حسين فرزندان پيامبر نيستند.

 

 امام فرمود: شما چگونه براى آنان دليل مى‏آوريد؟

 

 گفتم: ما با آيه‏ ى ... و من ذريته داود و سليمان... استدلال مى‏كنيم.

 

 امام فرمود: آنان در جواب شما چه مى‏گويند؟

 

 گفتم: آنان می ‏گويند:

 

پسر دختر، فرزند ناميده مى‏شود ولى اين فرزند صُلبى نيست.

 

 امام فرمود: شما به آنان چه مى‏گوييد؟

 

 گفتم: ما آيه‏ ى ندع ابنائنا و ابنائكم... را براى آنان مى‏خوانيم

 

 كه پيامبر به حسن و حسين، پسر اطلاق كرده است.

 

امام فرمود: آنان چه مى‏گويند؟

 

گفتم: آنان می گويند: در زبان عربى و در ميان مردم عرب،

 

 به پسران ديگران، «پسرم» اطلاق مى‏كنند.

 

(پسر، پسر توست ولى شخص ديگرى به اين پسر تو مى‏گويد:

 

«پسرم فلان چيز را بياور»)

 

 امام فرمود: اى ابا جارود! از كتاب خدا برايت آيه‏اى مى‏گويم.

 

خداوند می ‏گويد: حرّمت عليكم امهاتكم و بناتكم...(سوره نساء، آيه 23).

 

تو از آنان بپرس آيا پيامبر مى‏تواند دختران حسن و حسين را بگيرد؟

 

 اگر گفتند: می ‏تواند، دروغ می ‏گويندو اگر بگويند نمى‏تواند دختران حسن و حسين را بگيرد،در اين صورت ثابت مى‏شود كه حسن و حسين فرزندان صلبى پيامبر هستند.

 

(جواهر الكلام، ج 16، ص 93، كتاب الخمس، چاپ ايران).

 

 روايات ديگرى نيز در اين موضوع آمده است.

 

 براى آگاهى بيشتر ر.ك: جواهر، ج 16، ص 93 تا 101

 

 بنابراين زنى كه از نسل پيامبر است،همه‏ى فرزندان او نسل پيامبر و سيّد هستندگرچه شوهرش سيّد نباشد و در نتيجه انسان از طريق مادر هم سيادت پيدا مى‏كند.


بدینوسیله درگذشت مرحوم مغفور سید سیف الله موسوی راد فرزند مرحوم سید حاتم ابن سید علی داد ِ یکی دیگر از فرزندان خانواده سید امین را به فرزندان و همسر ایشان و همچنین خانواده سید امین  و سایر سادات میرسالاری تسلیت می گوییم . سید حسینعلی علیزاده میرسالاری

 

نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: دو شنبه 20 / 7 / 1392برچسب:رودزرد , روستای خدیجه , مامتین , رامهرمز , هفتکل , برد خیمه , باغملک , میرسالار , مسوی راد, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

به اطلاع  کلیه برادران  سادات میرسالاری که درهر مکان از ایران ویا خارج از ایران ساکن هستند می رساند که اطلاعات و نام و مشخصات خود و بستگانتان را به ایمیل وبا عضویت در سایت    roudzard.loxblog.com  رودزرد سادات سادات میرسالاری ویا از هر طریقی که برای شما امکان دارد ارسال نمایید تا در کتاب شجره نامه سادات میرسالاری که  در حال چاپ است ثبت نماییم .

مدیر سایت : سید حسینعلی علیزاده ( میرسالاری )

نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: سه شنبه 29 / 6 / 1398برچسب:رودزرد , میرسالار , سادات , رامهرمز , هفتکل , باغملک, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جمعی از سادات بزرگوار میرسالاری .تقدیم به برادر میرسالاری و برادر موسوی

مدیر سایت : سید حسینعلی علیزاده 

 

نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: جمعه 22 / 3 / 1392برچسب:رودزرد , میرسالار , بنیاد شهید , برد خیمه , رامهرمز , لیکک , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در گذشت حاج سید ابراهیم میر سالاری فرزند سید علی مومن از نوادگان کربلایی سید حسین از سادات میرسالاری ساکن روستای برد خیمه از توابع شهرستان رامهرمز به فرزندان و بستگان ایشان بخصوص (سید احمد میرسالاری )، از طرف خود و سایر سادات میر سالاری تسلیت عرض می نمایم

مدیر سایت  سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری)


ادامه مطلب
نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: پنج شنبه 29 / 1 / 1392برچسب:میرسالار , برد خیمه , رامهرمز , رودزرد , شهدا, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀



قابل توجه  کلیه سادات که در جستوی شجره نامه اجداد خود می باشند ؟ 

 پژوهشکده انساب و سادات

 

حجت الاسلام و المسلمین آقای سید مهدی رجائی

هر روز بجز روزهای تعطیل یک ساعت مانده به اذات مغرب جوابگوی حضوری و تلفنی راجع به شجره نامه سادات و امام زادگان می باشد.

آدرس: خ صفائیه- کوچه ۲۵ – کوچه فرعی سمت چپ- کوچه قائمی سمت راست- جنب پلاک۳۶

تلفن:  ۷۸۳۸۱۶۶ – ۰۲۵۱

 ..................................................................................................................................................

 

از سمت راست

 1 ( سید حسینعلی علیزاده ) (09106004798 )(06133848043)

2 - سید علی موسوی نژاد سوق (09177421533 )

3 - سید کاظم مطلوبی  ( میرسالاری ) لیکک بههبهان ( 09163731522 )

 جناب آقای سید علی موسوی نژاد سوق ، در  سوق از توابع شهرستان دهدشت در استان کهگیلویه و بویر احمد ساکن می باشد ، ایشان دارای یک موزه و پژوهشکده در خصوص اسناد و نسخ تاریخی شجره نامه بعضی از سادات می باشد و با علمای انساب در ارتباط می باشد ، شما می توانید در خصوص جستجوی شجره نامه اجداد خود  با همراه ایشان (09177421533 ) تماس بگیرید : مدیر وبلاگ

عکس : حرم مطهر امامزاده میرسالار

قابل توجه :

سمینار سالانه برادران سادات میرسالاری در آستان حرم امامزاده میر سالار ( ع) در فارتق ( فارتک ) جمعه مورخه 1394.6.27 بر قرار شد . و از کتاب شجره نامه سادات میرسالاری (با  1200 صفحه) رونمایی شد . و هدیه ی کتاب مذکور به مبلغ چهل هزارتومان میباشد . جهت درخواست آن با همراه (09177421533 جناب آقای سید علی موسوی نژاد ) و یا ( 09106004798 سید حسینعلی علیزاده میرسالاری ) تماس بگیرید .

 

 

 

 

 


ادامه مطلب
نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: دو شنبه 27 / 12 / 1398برچسب:رودزرد , هفتکل , میرسالار , دهدشت , رامهرمز , اهواز , باغملک , ایذه , قم , بردخیمه , پگین , ابولفارس , , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

عکس جدید  امام زاده  میرسالار (ع ) در فارتق ( فارتک ) از دوستانی که مایل هستند در این وبلاگ مطلب بنویسند می توانند عضو شوند و مطالب مفید و عکسهای جالب خود را در مورد امامزاده میرسالار( ع ) و یا سادات میر سالاری در آن قرار دهند . با تشکر از شما سید حسینعلی علیزاده

نویسنده: سید حسینعلی علیزاده (میرسالاری) ׀ تاریخ: دو شنبه 22 / 11 / 1391برچسب:رودزرد , هفتکل , میرسالار , دهدشت , رامهرمز , اهواز , باغملک , ایذه , قم , بردخیمه , پگین , ابولفارس , , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , roudzard.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com